mcm2

Wednesday, March 2, 2011

makan itu nikmat

Assalamualaikum w.b.t
berduduknya saya di sini adalah untuk membahaskan satu topik yang amat menarik.
tajuk saya pada pagi ini ialah 'makan itu nikmat'. apa itu makan?...makan ialah memasukkan sesuatu ke dalam mulut dan menelannya tanpa ragu-ragu..tidak kiralah ianya cecair, ketulan, pepejal dan sebagainya...asalkan dapat ditelan...
tapi saya ingin menekankan di sini mengenai feveret saya yg terbaru...iaitu 'nasi kerabu'...perghhh melekaaaat !! sedaaaap !! terangkaaat !!
sebelum ini, tiada sedikit pon kemahuan dan keinginan saya untuk menjamah menu ini...tapi saya berterima kasih kepada ayahngah, mr. tepet dan isteri saya yang mana merekalah yg memperkenalkan nasi ini kepada saya...dipermulaan perkenalan, saya agak malu-malu untuk mencuba tapi lama kelamaan....saya dapat menyesuaikan diri dgn keadaan 'fizikal'nya...
trnyata menawan kalbuku ini....apa yang aku tahu mengenai asal usul nasi ini adalah dari pantai timur atau dengan lebih tepat skali Kelantan...
apabila aku menjamahnya...maka, akan terpancul la kata2 dari mulut ini...

"mak ai...sedap gak nasi ni nohh..."
"adoi, awat pedaih sgt ni...ada cabai melaka ka?"

"tuudiaa...nasi kaler biru-kebiruan !"

"uik...nak kena beli lagi lepaih nih...."

"lor, ni cabai apa plak nih...siap ada isi lagi....apa nama dia nih?"

itulah ungkapan2 yang kadangkala muncul tanpa disedari...
oh...nasi kerabu !
aku mula menjadi 'kipas' anda...

p/s : beli kt tepi jalan area kuboq...mmg lokasi terbaek !

No comments: