mcm2

Saturday, July 16, 2011

Jerebu

semenjak dua menjak ni, cuaca agak panas..sampaikan jerebu habis...tak kira siang ka malam ka..pandangan pun jadi kabur saja...selalu aku dok pi sekolah memang nampak lain...sebab berdebu dan jerebu teruk ni..sampaikan naik putih langit...baru-baru ni, dalam tv dan paper masuk kawasan sekolah aku tu...IPU dia memang teruk...tinggi tak ingat...sampai mencecah 90 IPU dia...hampa bayangkan la, sampai trafic light kat depan pun nampak samaq ja..memang teruk la kan...
dekat kawasan rumah aku pun sama, time malam tu kelam ja pandangan mata..gila betoi !
tapi alhamdulillah....semalam hujan lebat time aku pi solat jumaat kat Masjid Pengkalan Pegoh..so, kurang la sikit jerebu tu...tapi hari ni, aku nampak macam teruk balik dah...walaupun, cuaca agak mendung tapi pandangan tetap kelam...harap-harap hujan turun la petang ni...lega sikit rasanya...
sebab utama berlaku jerebu ini selalunya pasai pembakaran hutan kat indon la..apa lagi kan....tahun lepas pun macam tu jugak...kat sana jugak yang jadi punca semua ni...
depa bakaq kat sana, kita kat sini yang kena kesan dia...hmmm...dunia oh dunia...
nak buat macamana kan...kitaran bumi memang lagu tu...mau tak mau kena la terima...
Moga-moga jerebu ni takdak la mendatangkan penyakit yang teruk-teruk kan...insyaallah.

p/s : malam ni jom tengok bola...copa ada, FWWC pun ada...layan !

No comments: