mcm2

Thursday, February 10, 2011

Kelab komputer

alkisah....tersebut la kisah....tooiiiiyiiib....
aku telah dilantik sebagai penasihat kelab komputer sekolah...
hmm...aku pon xpasti kenapa aku telah dilantik, pasai aku ni bukan la expert sangat bab komputer....aku ni buta IT banyak....hehe
tapi nak buat macamana...tugasan yang diberi pasti akan diterima...walaupon dengan tanpa kerelaan hati....modul xdak plak...so, aku kena pandai2 la dapatkan modul...
topik yang aku pilih amat 'simple kapadia'....iaitu sejarah dan komputer...nota yang amat pendek...untuk budak2 salin la...apa lagi....

Sejarah Komputer
Sejarah perkembangan komputer telah lama bermula iaitu sejak tahun 1940 dan dapat dibahagikan kepada 4 generasi dari menggunakan elektronik sepenuhnya sehinggalah kepada penggunaan mikro komputer.

GENERASI PERTAMA (1940-1959)
Saiznya agak besar (hampir menyamai sebuah bilik tidur). Pada tahun 1946, komputer elektronik sepenuhnya direka oleh Dr. John Mauchly.

GENERASI KEDUA (1959-1964)
la lebih murah dan lebih kecil.

GENERASI KETIGA (1964-1980)
Diperkenalkan bagi mengkaji cuaca dan alam semulajadi.

GENERASI KEEMPAT (1980-sekarang)
la lebih kecil dari Microkomputer serta mudah dibawa ke mana-mana.

p/s : tenkiu enche gugel kerana membantu saya !

No comments: