mcm2

Saturday, August 21, 2010

sleep

apa itu tidur a.k.a sleep ?
hasil drp pembacaan aku...tdoq ni ada byk peringkat...[tudia tdoq pon ada peringkat...jgn wat men ooo]..aku br tau je nih...

level 1
"tdoq separuh-separuh"
time nih, hormon cortisol mula bertidak...badan pon tenang...

level 2
"tdoq ayam"
tdoq xnyenyak la kn...senang je nk paham yg nih...

level 3 & 4
"tdoq deep sleep"
haaa...level ni depa join...haha....aku pon xto pasaipa...
maksudnya tdoq nyenyak a.k.a tdoq mati a.k.a tdoq sampai lebam.....klu bom meletop kt sebelah pon Insyaallah xsedaq....

masa utk tips ...aku xpenah try lg nih...hampa try la tgk berkesan ke x ?

1. tips nk senang tdoq ~ lewatkan waktu tdoq+tempat yg selesa+gelap
2. tips xmau bg mengantuk siang ~ jgn makan byk+suasana persekitaran jgn panas sgt+lakukan kerja2 berat....[bab ngntuk siang nih, aku selalo kena]
3. tips nk tdoq nyenyak ~ tutup mata dan tumpukan perhatian pada pernafasan. Kira 1 - 20 dalam susunan menurun...kira tu jgn laju sgt...kira bg sama2 ngn pernafasan kita...kira dalam hati...jgn dok guna mic plak...kompom xlena ny...haha

ok...sekian sj info utk kali nih....
utk maklumat lanjut ....sila p kt sini

p/s : tdoq....tdoq...tdoq....

2 comments:

EL said...

huhu..klu 3& 4 tu memg part wa ler..cma ..akhir2 nih level 5 plak mnjelma..huhu

tayar soton said...

den pon rs ny level 3&4 gak...haha
tp yg level 5 tu xto la plak...