mcm2

Wednesday, July 14, 2010

susu or usus ?

sblm aku memulakan bicara aku nih, aku nk gelak dlu.....wakakaka !! muahahaahahahaa...
aduh...haha....kuang....
aku gelak ni bkn ape pon, just nk tenangkan fikiran n sihatkan bdn...gaya idop sihat la katakan...
tp kali ni, aku sj nk boh cite pasal susu nih...
ramai org ckp susu bkn sj elok utk baby...tp elok gak utk org remaja..dewasa...veteran...n sume2 la....dlm tv tu iklan mcm2 psl susu nih...sume byk ingtkan kita psl kepentingan tulang ke kala tua kelak...aku tua kah?...lom lg rasany...tp rs ny mnuju ke arah itu .....
ape yg penting...tulang haruslah kita jaga...drp repot...hehe...nnti jd cm dlm cite P.Ramlee tuh..Ali Baba...muda2 dh tulang repot...
tp skrg ni, rega susu mahal xhengat kn...br2 ni aku beli Anlene 19-50thn tuh ~> RM 19.90@500g....ckt je ....tp xpe...nk sihat ny psl ...aku beli je la...
tp dlm aku dok bc kt tenet nih...ade gak bahan len yg leh gantikan susu...
ni info aku yg telah bc...

pengganti susu :

1. Sayuran hijau adalah alternatif terbaik utk kalsium dalam tulang. Kale, bayam, collard, Romaine, wortel kaya akan kalsium, kalium, magnesium [sayoq apa la nih...yg aku tau bayam ja...]
2. Almond susu menyediakan protein, kurang lemak dan gula yang sangat mudah dicerna. Asam lemak dalam kacang almond hampir sama dengan susu manusia.
3. Kacang kaya dengan kalsium dan lebih mudah untuk menyerap.

p/s : pasni segala jenis mak nenek kacang kena la mkn...utk tmbhkn kalsium...haha !

4 comments:

Cik Asz Hana said...

nape ang gelak sakan....?

tayar soton said...

asz>>hobi la...kn aku suka gelak....haha....

FaZiLa said...

den pon tgh aktif meminum susu anlene perisa coklat demi kesihatan tulang ku..wakakaka

tayar soton said...

hehe....gud...ayuh sihatkan tulang dan badan kita...