mcm2

Tuesday, July 20, 2010

kata dan pujangga

apa itu pujangga?
apakah erti ny istilah ini?
menurut kamus dewan [edisi yg ke brp aku pon xpasti]...pujangga bermaksud spt berikut :
1 - 1. pengarang sajak (syair dll) yg agung dan tinggi mutunya; 2. ahli fikir, ahli sastera (bahasa); kepujanggaan perihal pujangga (karang­-mengarang kesusasteraan), sifat-sifat pujangga.
2 - 1 pengarang sajak dll yg tinggi nilainya. 2 orang yg bijak pandai; ahli fikir.

apa itu kata pujangga?
aku nk ckp pon xto....hehe...aku dh refer kt kamus dewan...maksud lbh kurg cmni :
1 - kata hikmat;
2 - perkataan orang bijak pandai yg mengandungi pengertian yg tinggi;
klu xpercaya...naahhh try tgk kt sini

pasti hampa dok penin' awat yg post aku kali ni agak skema lipas kn...haha...ni sume gara2 PGL la...yg aku tgk aritu...smpe skrg ni pon aku stil dok dengaq lagu Bagaikan Sakti...pergghhh..mmg best beb !!
lg sato, cite PGL kn byk pujangga...bahasa bapak tinggi....mau penin' nk paham....
so, teringin lak aku nk tempek kata pujangga kt post aku kali nih....bahasa kita ni mmg tinggi darjat ny klu btul2 d perhalusi....tp aku ni lom layak lg ni study menda nih...ilmu xcukup tinggi lg...dok merapu leh la...kuikui...itu la aku !!....ish3...

hayati lah.....

”Berfikir sejenak, merenung masa lalu adalah permulaan yang baik untuk bertindak.”

“Rahsia untuk berjaya ialah menghormati orang lain.”

“Yang telah berlalu biarkan ia berlalu, yang mendatang hadapi
dengan cemerlang.”

“Banyak perkara yang kita ingini, tidak semua yang akan kita
dapat.”

“Andai air usaha itu bisa kita teguk, teguklah sehingga ia kering dan
basahan tawakkal bakal mendingin di ruang tekak.”

“Seorang yang tidak bersifat penyayang, tak akan dapat
menghasilkan karya yang terbaik.”

“Untuk mencicip kemanisan, perlu bermula dengan mengupas
kepahitan.”

“Berbuat baik jangan sekali, buatlah berkali-kali.”

dan yg paling aku suka ~> “Kita bermula sebagai seorang yang baru.”

p/s : mula lah dgn Bismillah....d sudahi dgn Alhamdulillah...

4 comments:

EL said...

uikss..dmam PGL dah mr. wellan ea.stuju..saper lgi mau mendaulatkan bahasa sndiri klu bukn kiter..

wlaupn wa dh bnyak mnikmati bait2 lgu hindi..bahasa ibunda..tetap d hti..uikss..



p/s: kna tambah item kegiler an itu, nmpaknya..eheh

tayar soton said...

kihkih....
kegilaan yg melampau nih..

zendegi mey...

FaZiLa said...

wah..kagum!!!den pon tak pnah tgk PGL.

den suka ayat2 puitis, especially yg pnuh motivasi.jadi pemberi semangat gitu :)

tayar soton said...

fazila>>hehe..try la tgk...cite ny agak slow...besa la kn...bangsawan..tp menarik...

motivasi diri amat penting dlm membantu anjakan paradigma....tudia....btoi ka nih yg den merepek ...haha