mcm2

Friday, May 14, 2010

senyum...ketawa..itu saya!

wakakkaa...haha...hehe...lalalaallaaaa...

senyum
dan ketawa merupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon-hormon.


senyuman bukan sahaja berupayamenceriakan hidup anda tetapi memberi banyak kebaikan kepada kesihatan. Apabila kita tersenyum, badan turut 'tersenyum' dan menganggap kita gembira. Kajian menunjukkan senyuman memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak.

senyum dan ketawa dikategorikan sebagai stress yang baik. Stress yang tidak baik akan memberi tekanan kepada sistem ketahanan badan.

Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan. Banyak kajian terbukti bahawa tekanan emosi seperti kemurungan, kemarahan atau keresahan mempunyai kaitan dengan sakit jantung.

Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan kimia badan dan secara tidak langsung merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, atritis dan ulser.

Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, sekali gus meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrient dalam badan. Ada juga yang percaya ketawa boleh membakar kalori seperti kita bersenam beberapa minit.

" SENYUM ITU KELOPAK. KETAWA ITU BUNGA YANG SEMPURNA KEMBANGNYA"

p/s : aku seorang yg suke ketawa bahak2...n sinyiuummm~

8 comments:

FaZiLa said...

wah!!entri yg sngt bagus!!

so, smile n laugh always ;)

tayar soton said...

wah wah wah...

laugh alwazzz..smile too

Mohd Izani Ibrahim said...

kadang2 kita boleh ketawa dalam kesedihan...huhu

tayar soton said...

ketawa demi menutup kepiluan d dlm sanubari

Mohd Izani Ibrahim said...

betul....hati telah dilukai..

tayar soton said...

lagu ajai n kris dayanti...best..

FaZiLa said...

kalian,senyum n ketawa tu mmg pngubat segala duka...tp kita mnusia biasa,kdg2 termenangis juaaa..uhukkkk ;(

tayar soton said...

sob sob sob...